Master Thesis 2006.3

  • 井上雅人:送電用鉄塔の複合非線形解析に関する研究 INOUE Masato: Study on Combined Nonlinear Analysis of Transmission Steel Tower
  • 齋藤明艶:LCCを考慮した既設橋梁のアセットマネジメントに関する研究 SAITO Akiyoshi: Study on Asset Management of existing Bridges considering Life Cycle Cost 既設橋梁について、地域的特性を考慮した簡易な目視点検手法を提案した。また、重 要度を考慮して各部材ごとの損傷度の判定をし、さらに橋梁全体としての損傷度の評 価を行った。ライフサイクルコスト(LCC)の算出ができるアセットマネジメントシス テムを提案し、数橋の実橋について調査し、損傷度判定を行い、具体的な補修計画を 提案した。 It proposed a simple watching check technique by considering regional characteristics about the existing bridge. The damage level of each material is judged in consideration of the importance degree. Moreover, the total of each damage level is evaluated as the entire bridge. The proposed asset management system is able to calculate the life cycle cost. Several of bridges in a region are investigated, the damage levels are judged, and a concrete repair plan is proposed.
  • 堀内寛之:有限プリズム法による木橋部材の弾性衝撃応答解析に関する研究 HORIUCHI Hiroyuki: Study on Elastic Impact Response Analysis of Timber Bridge Members by Finite Prism Method 近年、集成材を主材料とする近代木橋が歩道橋ばかりではなく、車道橋にも架設される ようになってきた。車道橋のような長大木橋の作成には、部材をつなぐ連結部が必要と なる。また、部材強度向上のため、集成材に鋼板を挿入した鋼補強部材の使用も不可欠 となる。よって、連結部や補強部材といった集成材と鋼からなる複合材料部材の剛性 評価は設計上、維持管理上重要な問題となる。部材の剛性評価や健全度評価の手法と しては、部材への打撃試験や超音波測定などが挙げられるが、一般に木橋へ適用されて いる例は非常に少ない。また、これまで本研究室では、実橋の連結部近傍への打撃試験 結果から連結部の剛性評価を試みてきたが、解析値と一致しなかった。その理由として、 鋼板の挿入、部材内部の劣化による波動伝播性状の変化が考えられる。本論文では、 有限プリズム法による複合材料部材の3次元弾性衝撃応答解析を行い、木橋部材の剛性 評価、健全度評価へ応用させることを目的として、鋼板、劣化等による動的特性の変化 を明らかにした。 In recent years, modern timber bridge has been constructed for not only pedestrian bridges but also roadway bridges. To make big section timber bridges as roadway bridges, connecting joint is necessary. And to use steel reinforce- ment member put steel in laminated timber is necessary for improve strength of member. Consequently, stiffness estimation of composite materials member consisting of steel and laminated timber as connecting joint and reinforcement member is important in design and maintenance. For technique of stiffness estimation and soundness estimation of member, enumerated impact test and ultrasonic pulse test, but an example applied timber bridges is generally few. And so far, in this a department office, to try stiffness estimation of connecting joint as results of impact test on connecting joint of timber bridge, but these results didn't coincide with analysis results. That reason considered to change property of wave propagation by put steel and deterioration of member. In this paper, I carried out three dimensional analysis of composite materials member by finite prism method, and cleared changes of dynamic characteristic by steel and deterioration, to apply stiffness estimation and soundness estimation of timber bridge member.