今回は、交通に関する講義であった。古代においても、建物と道路が計画的に建設 されていたまた。また、かつての鉄道や道路といったハードの分野から、現在は交通 工学や交通計画学などのソフトな分野に移行した。 たとえば、かつてはT型の車が舗装されていない道を走っていたので、道路を作り、 歩行者の中を走るのは危険ということで、信号や標識の研究をした。 次に、交通工学の説明であった。交通工学とは、交通現象の解明、交通運用、 交通計画、幾何設計の4つにわかれている。 まず、交通現象は、交通流のメカニズム、道路条件と速度などのことであり、 主に自動車の運転のことが挙げられていた。 次に、幾何設計であるが、これも、平面線形、縦断線形、横断構成、交差点形状の 4種類に分けることができる。これらは、道路の勾配や、有料道路との区別をつける ために行われている。 そして、交通運用とは、信号、標識、交通規制などのことである。これだけでなく、 バスにも当てはまる。バスの現在位置をセンサーにより読み取って、到着時間を導き 出したり、速度の調整もできる。 最後に、交通計画であるが、これは施設規模や路線選定のことであり、交通の需要予測 に関係している。ループ、三枝交差点、ラドバーン方式などは、住宅地への交通の 侵入を防ぐための例である。 また、鉄道のことも触れていた。現在開発中のリニアモーターカーやさまざまな 路面電車は環境や公害を考慮したものといえる。 This time, it was a lecture about traffic. also in ancient times, the building and the road were built intentionally again . Moreover, it shifted to soft fields, such as traffic engineering and traffic plan study, from a hard field called an once railroad and an once road now. For example, since the way where the T type car is not paved once was run, the road was made, that it is dangerous runs in a pedestrian and it did research of a signal or a sign. Next, it was explanation of traffic engineering. It has separated into four, the elucidation of a traffic phenomenon, traffic employment, a traffic plan, and a geometric design, from traffic engineering. First, traffic phenomena are things, such as a mechanism of a traffic style, road conditions, and speed, and the thing of operation of a car was mainly mentioned. Next, this can also be divided into four kinds, plane alignment, the disconnected type which is not carried out, a transversal line form, and crossing form, although it is a geometric design. Since the slope of a road and distinction with a toll road are attached, these are performed. And traffic employment is things, such as a signal, a sign, and traffic restriction. It is applied not only to this but a bus. The present position of a bus is read by the sensor, arrival time is drawn or adjustment of speed can also be performed. Finally, although it is a traffic plan, this is an institution scale and route selection and is related to demand forecasting of traffic. A loop, the three branches crossing, a RADOBAN system, etc. are the examples for preventing invasion of traffic in a residential section. Moreover, the thing of a railroad was also touching. The linear motor car and various streetcars under present development can be called thing in consideration of environment or pollution. The subject of civil engineering is sea, mountain and river, and traffic engineering is too. This has old history, and traffic engineering had already formed when people made city intentionally. For example, Choan in China is. This city was made geometrically. Besides, traffic engineering divides into hard side and soft side. Hard side has railroad engineering, road engineering, port engineering and airport engineering, and I describe railroad and road. The beginning of railroad is that old people laid wooden board on road for the purpose of preventing mud and trace of cars. After that, because they supplemented strength, they laid iron boards. After that, they continued to improve it and they had hollows brought in it. That is the archetype of rails. When automobiles began to spread, roads were bad condition. So, they paved roads. Because automobiles had been spreading more and traffic increased, traffic began to be in disorder. So they established signal flags. Soft side has four kinds. The first thing is the solving of traffic phenomenon. This contents is things such as traffic stream, speed density and collision accident. The second thing is the application of traffic. So we establish signal flags and traffic signs. This application is the system of bus service management. The third thing is the plan of traffic. We think establishment scales, route choice and demand predications, and we have it been useful in the future. The forth thing is geometrical design, and we think plane lines and traverse lines. An interchange is a representative example. 土木工学の対象は海、山、川などであるが、交通工学もその対象である。その歴史は 古く、人間が計画的に都市を作った時にはすでに交通工学は成立していた。例は、 中国の長安である。この都市は幾何学的に作られている。 さらに、交通工学はハード面とソフト面に分けられる。 ハード面には、鉄道工学、道路工学、湾港工学、空港工学があるが、鉄道と道路に ついて述べる。鉄道の始まりはぬかるみや轍の防止のために、道路に木の板を敷いた ことである。その後、強度を補うため、鉄板を敷いた。その後も改良され、鉄板に くぼみがつけられた。それがレールの原型である。 自動車が普及し始めたころは、道路は悪路だった。そのため舗装がされた。自動車が 普及し続け交通量が増えたので、交通が乱れ始めた。そのため信号機が設置された。 ソフト面には4種類ある。1つ目は交通現象の解明である。その中身は、交通流、 速度密度、追突事故などである。2つ目は交通運用である。そのため信号機や標識を 設置する。その応用がバス運行管理システムである。3つ目は交通計画である。 施設規模、路線選定、需要予測などを考え将来に役立てる。4つ目は幾何設計であり、 平面線形や縦断線形を考える。インターチェンジがその例である。