今日の講義では、内容が青函トンネルの建設である、プロジ ェクトXのビデオを観た。青函トンネルは昭和39年5月から 着工されたもので、貫通したのは昭和58年1月であった。工 事にかかった長い歳月からも予想される通り、その過程は壮絶 そのものだった。船で移動すると4時間半もかかる距離の海底 トンネルを掘るのである。気候の条件も厳しく、さらに津軽海 峡の地質はそれまでの技術では不可能といわれるほど複雑だっ た。工事の概略は次の通りである。まず先進導坑を造り、その 後トンネルを掘る作業をしていくというものだった。幾度も事 故が起こり、殉職者も多く出た。水漏れを防ぐ技術が確立する まで、出水事故も起こった。このように、世界最長である青函 トンネルは壮絶な戦いのもとで完成したものなのである。 私は小学校の修学旅行の際に青函トンネルを利用したことが ある。そのとき私はこのビデオを観ていなかったため上記のよ うなことは知らなかった。だが今なら、日々使われているもの も誰かの努力の結晶であり、そこには戦いがあったことがよく わかる。私なら例えば、砂の山に5メートルのトンネルを掘れ と言われても、それすら困難かもしれない。まして長い海峡を 渡る海底トンネルなら、その困難さは計り知れないものだろう。 By today's lecture, I watched a video of project X that contents were construction of the Seikan Tunnel. The Seikan Tunnel was started construction of from May, 1964, and it was January, 1983 that it was penetrated. The process is too fierce as it is expected from long time that construction took. An undersea tunnel of distance to take for 4 hours 30 minutes is dug when moved by ship. A condition of a climate is severe and the geological feature of Tsugaru Strait was complicated so that it was said impossibility by technology to exist. An outline of the construction is as follows. At first an advanced pilot tunnel is made and says that then it is worked on a tunnel is dug. An accident happened many times, and a lot of victim to duty appeared. A flood accident happened till technology to prevent water leak established it. In this way the Seikan Tunnel which is the longest in the world is a finished thing with a fierce fight. I have used the Seikan Tunnel in the case of a school excursion of an elementary school. I did not know that it seemed to be the above then because I did not watch this video. But now I know that, a thing used every day is a crystal of an effort of somebody, and there understands that there was a fight. If it is me, for example, even it may be difficult even if said that I dig a tunnel of 5 meters on a mountain of sand. Besides an undersea tunnel crossing the long straits will be the thing that the difficulty is immeasurable.